Rick Dangerous (retro)

Aki hallgatja a podcast-jeinket, az tudja, hogy nagyon nagy RETRO fanok vagyunk. Ennek jegyében teszteljük most a Rick Dangerous-t, ezt a 21 éves (ízlelgesse a tényt, tisztelt olvasó) zseniális, de az akkori kornak megfelelő nehézségű platformjátékot. A játék akkoriban Amigára, C64-re, Spectrum-ra, PC-re is megjelent, ennek legszebb darabja az Amigás verzió volt, én anno ezt nyüstöltem, és a rövid tesztet is erről olvashatjátok. Zárójeles megjegyzés, hogy iPhone tulajok elérhetik az Apple Store-ból a telefonra készített egészen jó remake változatot (ajánljuk). :D  

A Rick Dangerous az akkori Indiana Jones láz következménye volt, ezt ma már ki lehet jelenteni. A játék nyitójelenete, a nagy kőgolyó elől való menekülés egy azték (?) Amazon őserdőben található piramisban indul, pontosan ebben a szellemben. A sztori szerint Rick egy elveszett törzset keres, majd sikeresen a nácikba botlik, ahogy a jó öreg Indiana is tenné. Végül persze meg kell menteni a világot 4 külön helyszínen keresztül, de hogy egész pontosan milyen úton módon lesz törzskeresésből világmegmentés, az még a végigjátszás alatt sem derült ki számomra. :) Na de hagyjuk a sztorit, a Rick Dangerous gerince a játékmenet. Klasszikusan balról-jobbra scrollozós platformer (később a náci erődben lehet majd a képernyőből balra is menni EGYSZER :)). A pályák több képernyő magasak is lehetnek, vagyis nem klasszikus Super Mario adaptációra kell gondolni.  Rick tud ugrálni, kúszni, az ellen likvidálásához pedig lőni és időzített bombát robbantani (egész széles repertoár nem?). A lőszer és a bomba száma limitált, szóval nem szabad ész nélkül használni. A játék csak az elején osztogatja a töltényes dobozokat optimálisan, később az életünkbe kerülhet az esztelen lövöldözés. A halálozási lehetőségek száma széles skálán mozog, a különböző válogatott csapdákon keresztül a szimpla likvidálható ellenfelekig. S ha már halálozás, 6 élet áll rendelkezésre, ami soknak tűnhet elsőre, de igazából nagyon nem az. Adott pályaszakaszrészekre van osztva, amire hang hívja fel a figyelmet, ha meghalunk, onnan kell újrakezdeni. Egyfajta korai checkpoint rendszerként tekintek rá :D…A könyebbség csak annyi, hogy a négy helyszínből elég csak egyet megcsinálni, a következőn elhasalva nem kell végigcsinálni az előzőt…

A grafika a nyolcvanas évek végéhez mérten teljesen rendben van, a sprite-ütközéssel sincs probléma. Zenéről ténylegesen csak a játék kezdetén beszélhetünk, utána csend van és effektek, ez kicsit hozzáad a kincskeresős atmoszférához, de később áldani fogjuk annak az agyát, aki kitalálta, hogy ne legyen. Ugyanis a Rick Dangerous, az első pályán viszonylag jól betanulható de kicsit szivatós rendszerét gyorsan felcseréli, a teljesen véletlenszerűen túlélhető, precízséget nem, de szerencsét megkövetelő játékmenetre. Játszhatósága is nagyon rendben van, de ez nem ment meg minket a kiborulástól. A végigjátszás úgy történt, hogy Amiga emulátor segítségével (UAE - alkalomadtán tervezzük bemutatni) tudtam menteni, ami annyit jelent, hogy az emu képes az adott memória szeletet elmenteni, és újratölteni bármikor. A mentési lehetőség azért hozzá kell tennem, nem hozott könnyű végigjátszást, hiszen a játékhoz nem volt trainer sem cheat, így amikor elhaláloztam, annyit tudtam csinálni, hogy visszatöltöttem az állást és újra próbálkoztam. Az azték pálya még a 20 éves emlékek alapján is ment pár élet árán, de a maradék háromnál, s főleg az utolsó kettőben esélytelen lettem volna, kb. 50x haltam meg a végéig, ami mindent elmond a helyzetről.

A Rick Dangerous 21 éves, de a potenciál megvan benne, főleg az első két pályán, utána sajnos átmegy a videojátékok korai szemétkédesébe az egész móka. De ez ne rettentsen el senkit, aki szereti az ilyen típusú játékokat, annak érdemes futnia kell egy kört, ezzel a nem feltétlenül közismert klasszikussal. Ajánljuk!  Flash-ben készült egy brózerből játszható port, meglehetősen kicsi felbontásban, a hangok nem tökéletesek, de a játékmenet teljesen az eredeti. Katt!

Fejlesztő: Core Design (!)
Kiadó: Firebird Software
Platformok: Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, ZX Spectrum, DOS, iPhone
Megjelenési dátum: 1989
Fansite

Short URL for this post: http://tmblr.co/Z1sNcvXoFJE6
blog comments powered by Disqus