Retro: Loriciel/Sherman M4 (Amiga)

image

Retro következik, méghozzá egy kiadó/fejlesztő kerül ma terítéke a Loriciel, s az egyik személyes kedvencem tőlük, a Sherman M4 1989 -ből. Valószínűleg fogok más játékaikkal is foglalkozni amiket ők adtak ki. Kezdem most ezzel a nem biztos, hogy mindenki által ismert, de egészen ügyesen összerakott játékkal. 

Tankszimulátor, méghozzá abból a fajtából, ami abban az időben ritka volt: félig-meddig arcade elemekre épül a játék. Átlagos emberek is könnyen megtanulták, a potenciál így tehát megvolt/megvan benne, 80% körüli értékeléseket kapott a megjelenése körüli időben, n féle platformra elkészült. Én is viszonylag sok időt töltöttem a francia nyelvű (!) változattal, bár értelemszerűen akkoriban internet és franciaszótár híján soha nem játszottam végig, mert nem tudtam mi a feladat: Mentem és lőttem a tankokat meg a bunkereket és kész. :) Mielőtt viszont belemerülnék, szeretnék írni a játék fejlesztőjéről/kiadójáról is, a Loricielsről (később Loriciel), ami egy nagyon érdekes/furcsa cég így 2012-ből visszatekintve, főleg azért, mert nagyon sok játékot adtak ki, de kevés info maradt meg róluk arányaiban.  

Loriciel(s)

image

A macskás logo. Annak idején erről jegyeztük meg, és azok a játékok, amelyek az ő logojukat viselték, aránylag jó minőségűek voltak. A francia céget Marc Bayle és Laurent Weill alapította 1983-ban. A nevük egy francia szójátékból ered, ugyanis az első számítógép amire játékot készítettek az az Oric-1 volt, a francia nyelvben a szoftver kifejezés pedig úgy hangzik: logiciel. A kettő szót összevonták, így lett tehát a nevük a Loriciels, később egyszerűen csak Loriciel. Kezdetben tehát Oric-1 volt a célpont, de párhuzamosan átmentek C64-re, CPC-re, tehát Spectrum, itt született 1985-ben az első nagyobb sikerük, a L’Aigle d’Or. Ugye szép neve van… :D Szóval elkészült a játék, és megkapta az év kalandjátéka díjat, meg számos más díjat is, konkrétan azért mert egy csomó jó dolog volt benne, izometrikus nézet, fáklyák, nyitható ládák, gyűjthető item hegyek, stb. Ráadásul szerették is. A cég tehát erősödött, menetelt a c64 is (1983 -ban ők csinálták a Hubertet), és sok sikert arattak később Amigán, Atari St-n is, itt van ugye cikkünk tárgya a Sherman M4, de ott a Panza Kick boxing, a Jim Power, stb… Egészen sok játék jött ki a kezük alól. 150 különböző játék kiadásáról beszél a wikipedia, de sokallom, hiszen abban a postban csak 30-40 játék jelenik meg. Nagyon ellent mondani viszont mégsem tudok, mert különböző adatbázisokban túrkáltam, s pl a CPCWiki önmagában 40-50 játékról számol be, a legbővebb adatbázis viszont összesen 77 játékról ír kiadás szinten (Mobygames). Illetve 53 fejlesztés, de nem minden fejlesztésüket ők adták ki. :D Vannak átfedések, de több játékról van szó, én úgy 100-150 körüli számra tippelek, azért nem merek konkrét számokat összeszedni a netről, mert nem gondolom, hogy bármelyik lista teljes lenne. Ez a szám is egészen álleejtős 12 év alatt. 1995-ben mikor bezártak, az akkori konzolokra is fejlesztettek, tehát kb. 1983 és 1995 között amiben áram folyt, arra írtak játékot. Érdekesség, hogy a cégből kivált 1985-ben Eliot Grassiano, aki megalapította a Microids-szot (Syberia pl). Tehát egész jó csapat volt náluk a 80 -as évek közepén. A történet vége a szokásos, 1990 körül kezdtek adósságok gyülekezni a fejük felett, 1992-ben próbáltak lépést váltani, meg fejlesztettek több gépre is (Jaguarra is :D) végül a sok hitelt nem tudták fizetni és 1995-ben bezártak.

Egy- két érdekesség még. Van itt egy bejegyzés a Wikipedia-n a platformokról. Az Amigához kettő játék van beírva, holott eredetileg Amiga-ra és Atari St re dolgoztak. Egyrészt a gamefaq oldalán is látszik, hogy a jáékok 90% nem PC fejlesztés volt, illetve egy interjúban is beszél erről az egyik programozó Alain Fernandes, hogy mennyire szerették az Amigát és az Atari ST-t. (Az Amigáról úgy beszél, mint ami 15 évvel előzte meg a pc-t :D) Másik gyakorlati oldalról éppen cikkünk tárgya a Sherman M4 pc-s változatának a hangja egyszerűen borzasztó az Amigához képest, az Atari St-hez meg képest pláne gyengébb volt a 80-as évek végén. Tehát bármit is ír a wikipedia, a játékok nagyobb része portolás útján került PC-re.
Aztán készítettek ezek a lelkes francia emberek Spectrumhoz, Amigához, Atarihoz, PC-DOShoz fénypisztolyt :D, de okosan (meg nem tagadva a nemzetiségüket) Angliában nem adták ki a kütyüt, csak Franciaországban. A pisztoly neve egyébként Loriciel Phaser, és a West Phaser nevű játékukhoz adták. Ennyit tehát a Loriciel-ről, jöjjön a Sherman M4.
 
Sherman M4

image

A fenti kisregénytől eltekintve sok érdekesség itt nincs a fejlesztésről, tekintve, hogy a játék legfőbb készítőjéről, aki a grafika nagy részét készítette és a programot nagyrészben írta, semmi info nincs a neten. Az úriembert úgy hívják, hogy Didier Arnaud. A játék a második világháborúba visz minket, itt kell amerikai színekben (nem furcsa egy francia fejlesztőtől) beszállni a tankos hadműveletekbe, konkrétan egy Sherman M4-gyel. Akkoriban a legelterjedtebb közepes méretű harckocsinak számított, mi is vele fogunk kuruckodni, akarom mondani a német tankokat, hidakat, bunkereket lövöldözni. 
A főmenüben nézegethetjük a saját tankunkat (semmiféle moddolási lehetőség nincs :D), az ellenfél német tankokat, illetve három hadszíntér közül választhatunk, amelyek egyenletesen nehezednek. Mindhárom hadszintéren van egy kampány, amely 5 részküldetésből áll. Érdekes, nem megszokott dolog, hogy a menüben beállíthatjuk, hogy mennyire legyen velünk elnéző a játék, tehát a realisztikusságot. Egy tank simán átmegy egy folyón, ezt pl ki be tudjuk kapcsolni, vagy, hogy végtelen lőszerünk, üzemeanyagunk legyen, lássuk -e az ellenfeleket a térképen… Ugyanakkor az ellenfelek erejét, és az AI (!) agresszivitását is lehet állítani, egészen Rommel szintűre fokozni, ahol kb egyébként esélytelenek vagyunk. :D 
 
Játékmenet

image

Bármelyik hadszinteret is választjuk (Normandia, Ardennek, Afrika), egy amerikai táborban kezdünk a térkép egy félreeső részén, innen indulhatunk utunkra. 4 tank és két jeep áll rendelkezésünkre, ezek között szabadon váltogathatunk akár menetközben is (kivéve a jeep-pet, azt nem lehet vezetni) illetve van egy “hangár” vagy deployment vagy én nem is tudom minek hívjam, mert ilyen garázsnak kinéző építmény, ahol megjavítják a tankot sérülések esetén, feltöltik üzemenyaggal, munícióval. A meglehetősen letisztult feladatokból álló küldetések teljesítésében (lődd szét/foglald el/védd meg) tankok és bunkerek fognak hátráltatni (levegőből nem érkezik ellenfél). Őket a leggyorsabban távcső nézetben lehet kiszúrni (értelemszerűen úgy messzebbre látunk), aztán pedig ügyesen mozogva gyorsan szét kell őket lőni, ugyanis nem viccelnek, főleg nehezebb fokozaton nem. Az egyik rivjú azt írja, hogy ebből a szempontból nézve életszerű a szimuláció, hát inkább azt mondanám, hogy a szerencsének is van benne szerepe. :) Említettem a nézeteket, van belső, külső és a távcső nézet. Külső nézetben körbe is lehet nézni (4 irányba) de nem sok értelme van, mert az ágyú csöve külön nem forgatható. Az ágyú csövének a szöge az egyedüli ami állítható, érdemes mindig felemelve tartani, mert úgy visz a legmesszebbre, és semmilyen tereptárgyon nem lehet vele átlőni, tehát nem fogunk tankok mögé lövöldözni. A tankokat egyébként automata pilótára kapcsolva (!) lehet küldözgetni a térképen, ha ellenféllel találkoznak, akkor próbálnak harcolni, de sok eredménye nem lesz… Így tehát ezt a fícsört csak akkor használjuk, ha nincs ellenfél a közelben, és nem akarunk egyesével áttankozni a másik támaszpontra. A tankot le lehet amortizálni, tehát ha eltalálnak, akkor nem instant halunk meg, hanem elromolhat rajta egy csomó minden, ennek külön képernyőt szenteltek a készítők. Ebben amúgy az az izgalmas, hogy van olyan alkatrész amit csak a legelső eredeti bázison javítanak - ugyanis ellátmány mindenhol van, de szerelések közül nem mindegyik elfoglalt tábor használható. Vagyis ha nem a lánctalpat lőtték szét, tankozhatunk át mindenen a legelső táborig.

Kivitelezés
 
image

A játék korai fillezett vektoros grafikával rendelkezik, ugyanakkor a fülke és a tank külső nézete (pl. kívülre ülve a tetőre), kézzel rajzolt 2D-s. Ahogy a horizont is. Okos húzás volt a poligonszám limitjei miatt is, tehát amit lehetett cicomáztak az egyébként eléggé letisztult grafikán (24-32 poli egy tank :D). A terep teljesen sík, még gúla formára rajzolt hegyek sincsenek (mint a Fighter Bomber-ben) cserébe viszont vannak fák, amelyekben elakad a tankunk. Ha belelövünk, fekete csonk marad utánuk, de azon se lehet áthajtani… Furcsa. Ide tartozik a folyó is, érdekes pontja a játéktérnek, ha “realisztikusra” van kapcsolva a menüben grafika, akkor a folyóba behajtani sem tudunk, csak a hidakon lehet átmenni. Érdekes gondolat ez egy tank esetében… :D A mozgás folyamatos, úgy 20 -25 FPS re tippelek, bár Amiga 1200-on dupla órajelnél jobban teljesít a játék. Zene nincs gyakorlatilag, a hangok/effektek viszont közel tökéletesek (a Pc-s változaban borzasztó).
 
Utóélet
A Loriciel csinált egy másik céget a 90-es évek elején, Futura néven, ami kifejezetten szimulátorok fejlesztésére specializálódott volna. Nem volt hosszú életű, és egy kezemen meg tudom számolni mennyi játék kötődik a nevükhöz, de a Shermanhoz köthető játékuk, az Advanced Destroyer Simulator, ami gyakorlatilag egy az egyben a Sherman M4 motorjára épült. Ugye a nevében is benne van, ez egy romboló hadihajó szimulátor. Egyszemélyes projekt volt ez, mert ugyanannak a Didier Arnaud-nak a neve szerepel a játékban, mint aki a Shermant is készítette. Ugyanarra a mechanikára épül mint a tankos testvére, csak ez a változat már kapott újításokat is, pl lehet az időt gyorsítani, illetve a különböző külső nézőpontokból lehet tüzelni, ráadásul különböző lövedékekkel.
 
Verdikt
A Sherman M4 egy jó játéknak számított annak idején, és ma is jól elszórakoztam vele a mostani retro teszt miatt. Az ereje abban volt akkoriban, és még ma is az, hogy nem kellett fejből tudni a létező összes gyorsbillentyűt, hogy egyáltalán elinduljunk a tankunkkal. Ez ugye az akkori repülő szimulátoroknál alap volt. Tehát átlagos, nem szimulátor rajongók is szerették, játszhattak vele. Ez ma is áll. A vektorgrafikának ma szerintem bája van, csúfolni nem nagyon lehet, amit tudtak, kihoztak a játékból, a skálázható negézségi szintekről nem is beszélve, ami nagyon nem volt standard akkoriban, a 2D-s részek pedig különösen szépek, elég csak egy pillanatást vetni a műszerfalra. Érdemes kipróbálni, toljátok!

Grafika: Didier Arnaud, C.kerninon
Program: Didier Arnaud, P.beaudoing, Pascal Jarry 
A játék akkori ára: £24.99
Fejlesztő/Kiadó: Loriciel
CPC változat

Az Amiga változatot teszteltük WinUAE emulátor segítségével.



Short URL for this post: http://tmblr.co/Z1sNcvbzUf3K
blog comments powered by Disqus