Playstation 4 - vásárolt online tartalmak megosztása

image Küszöbön a PS4 megjelenése, egyre több információ jelenik meg a megújított rendszerrel kapcsolatban, első postunk a témában a PSN-en vásárolt játékok, egyéb tartalmak megosztásáról szól.

Read More

Playstation Vita 2.0 (2013)

image

A minap a Sony bejelentette a PS Vita új hardver változatát. Nézzük miben változik a módosított PCH 2000 kódnévre hallgató eszköz:

  • 20% -kal vékonyabb
  • 15% -kal könnyebb
  • kapott 1GB beépített memóriát
  • 1 órával többet bír az akksi (5 óra helyett 6)
  • Micro USB port 
  • sok színben elérhető
  • kukázták az OLED kijelzőt, szimpla LCD kerül a helyére

Mint ahogy az előző postomban is írtam, az idő elteltével a gyártó “optimalizálja” a gyártást, ez történt a mostani géppel is, a fentiek eredménye lett a yenből dollárra váltott 190 dollár körüli ár. Ez kb 20%-os árcsökkenés, meglátjuk mennyi marad ebből nyugatra.
Megy a matek az OLED kijelző körül, hogy mi lesz most nélküle - tekintve pl az ipad minit vagy a Sony kijelzőit, nem nagyon kell szerintem kétségbe esni a “normal” LCD érkezésén, sok változat van. Lássuk gyakorlatban a különbséget, mennyivel rosszabb/másmilyen. Max. 10% os minőségi különbséget tippelek. Európai/USA megjelenés még nincs. Japánban egyébként lassan 2 millió eladott géphez érnek, ott játékok is vannak rá, jó lenne más piacokra is ráfeküdniük. :D

Kotakuról jöttek hendzon képek:

És álljon itt a jelenlegi (a nagy közös internettudat szerinti - metacritic 93p-83p) TOP20 Vita játék:

  1. Persona 4 Golden
  2. Limbo
  3. Spelunky
  4. Rayman Origins
  5. Machinarium
  6. Little Big Planet
  7. Guacamelee!
  8. Velocity Ultra
  9. Tales From Space: Mutant Blobs Attack
  10. Hotline Miami
  11. Sine Mora
  12. Mortal Kombat
  13. Sound Shapes
  14. Zero Escape: Virtue’s Last Reward
  15. PixelJunk Monsters: Ultimate HD
  16. Lumines: Electronic Symphony
  17. Oddworld: Strager’s Wrath HD
  18. Gravity Rush
  19. Quell Memento
  20. BlazBlue: Continuum Shift Extended

Az eredeti TOP10 így is 20ra bővült, de akkor is lemaradt a 21. Super Stardust Delta (82), 23. Metal Gear Solid HD Collection (81), 26. Uncharted: Golden Abyss (80), 42. Killzone: Mercenary (78)

A konzolok árcsökkenése

Több fórumban olvasom, illetve beszélgetések során is felmerül, hogy miért csökken a konzolok ára idővel, “miért nem lehet az elején olcsóbban kihozni”. Ez a post most erről akar szólni, remélem sikerül minden lényeges részt összeszednem.

Mindenek előtt mielőtt egy terméket gyártani kezdenek, azt ugye megtervezik szoftveres és hardveres úton is, aztán az első prototípusok elfogadása után gyártósorokat épetenek hozzájuk. Ez pénzbe kerül. A konzolokban található alkatrészekkel ugyanez a helyzet, azok is készülnek valahol, nem feltétlenül a konzol gyártósorán, ilyen pl a processzor, gpu, optikai olvasófej, stb. Ha a konzollal együtt új technológiákat vezetnek be, egyrészt csak maguknak gyárthatják ezeket, nem vehetik meg készen külsős cégektől, illetve az összes szabadalmi/jogi huzavona is a gyártót terheli időben és anyagilag egyaránt.
Mondok egy példát. A Playstation 3-ban debütáló Blu-Ray szabvány miatt csúszott a gép megjelenése több hónapot. Márpedig azon kívül, hogy az eljárás nem haladt gyorsan, a Sony parkoltatta a legyártott PS3-okat a polcon, ami ugye nekik nem volt túl jövedelmező. Aztán ott volt a másik nagy okosság, amitől hatalmas áttöréseket vártak minden eszközükben a Cell, a PS3 CPU-ja. A processzort az IBM-mel és a Toshibával fejlesztette a Sony, ami azon kívül, hogy rendkívül bonyolult architektúrával volt megáldva a nyers erőn túl, gyártási problémákat is hozott az egyébként gyakorlott IBM-nek. Konkrétan a processzorok 40%-a ment a kukába az elején, ami nagyon rossz arány.
A fentiekből talán nagyvonalakban látszik, hogy milyen költségek nyomhatják a gyártó vállát a konzol indulásánál, és akkor még marketingről, startra kész játékok fejlesztésének költségéről, szállításról, csomagolásról, a hálózati infrastruktúráról nem is írtam, pedig ez mind-mind közrejátszik a gép induló áránál.

Miért csökken a konzolok ára?
1., Első egyszerű válasz az, hogy mivel a konzolok árában benne van a fejlesztési/gyártási költség is, ezért minél több konzolt adnak el adott gyártósorról, annál kevesebb pénzbe kerül a cégnek a gép. Ugye nem mindegy, hogy 10 millió konzolra van szét osztva a költség, vagy 2 millióra.
2., Processzorok árának csökkenése. A legfontosabb fejlesztés szokott lenni, hogy a processzorok gyártását optimalizálják, és kisebb csíkszélességen nyomják a procikat. Kezdetben 90nm-en gyártott Cell most 30-40 körül van. Miért érdekes ez? (A csíkszélességről itt olvashat az aki akar közérthetően) A kisebb csíkszélességen legyártott processzorok ugyanis nem csak olcsóbban előállíthatók, hanem nyilván kisebbek is, és kevesebb hőt termelnek, illetve talán még fontosabb, hogy a fogyasztásuk is kisebb. Ez pedig nagyon sok dologra kihat. Ha nem melegszik annyira a gép, akkor be lehet csomagolni egy kisebb házba. Ha nem vesz fel annyi áramot, akkor a tápot is át lehet alakítani, kisebbre építeni, stb. Ezen a nyomvonalon haladva gyakorlatilag át lehet alakítani a gépet. Ugyanezen az úton jár egyébként az össses alkatrész a gépben. Jó példa a radikális változtatásra a PS3 slim vagy most a superslim.
3., Menet közben a gyártó nyilván figyeli, hogy mit használnak a felhasználók a legtöbbet, és mi az amit nem. Ha esetleg van olyan alaktrész vagy áramkör ami kihagyható, akkor azt kidobják. A PS3 erre megint csak jó példa. Kezdetben a visszafelé kompatibilitást erőltették a Sonynál, ezért a PS2 két fő processzorát, a GS-t és az EE-t betették a gépbe. Aztán az EE-t kivették, annak a feladatát átvette a CELL, de a GS még mindig maradt. Végül mindkettőt kidobták, és a kompatibilitásnak búcsút intettek, ennek száz oka volt, de a döntést muszáj volt meghozni. Mindazonáltal kidobták ezzel az SACD supportot is, de így járt a kártyaolvasó vagy a 4 USB csati, amiből 2 maradt.
4., Anyagi változtatások. PS3-nál a korai zongoralakk doboz helyett ma már egy matt, tapintásra PS2 anyagú gépet kapunk, aminek csak a tálca kiadójánál maradt meg a premium zongoralakk fényezés. Az impresszív érintőgombokat is hagyományos gombok váltották fel. Aztán ott vannak az apróságok, pl, hogy a PS3 Slimet nem lehet állítva használni, csak ha veszünk hozzá egy ilyen kis állványt, amiben nem borul fel. A régi változat úgy volt kialakítva, hogy megálljon az oldalsó gumitappancsokon, ez a Slimnél már nem volt szempont. Aztán a super slimnél a BR behúzó motorokat spórolták ki, és tették manuálisan felülről berakóssá.
5., Szállítás és raktározás. Bármennyire is furcsa, de ezek is nagyon komolyan beleszámítanak a gép árába. Ugyanis, minél kisebb a doboz, annál többet lehet belőle szállítani adott méretű raktérben, és a legyártott gépeknek sem kell akkora raktárt bérelni. Konkrétan 2002-2003 körül amikor a CRT tv-k ideje kezdett leáldozni, akkor ez is egy nagy érv volt, hogy egy hajóval 4x-5x annyi tv-t tudnak behozni, mivel a gyártás miatt a tv-k laposak lettek.

Összefoglalva:
A fentiek eredményezik, hogy ahogy az idő telik, egyre olcsóbban tudja előállítani a cég a konzolt, mert egyre több lesz a piacon, a felhasználók szokásai alapján (illetve elfogadható költségcsökkentéssel) kitakarítják a felesleges alkatrészeket, optimalizálják a gyártási folyamatokat.

Playstation network használat/fizetés, Playstation Plus

tumblr. -re való átköltözésünk okán úgy döntöttünk, újra gondoljuk a Konnektor 5 évvel ezelőtti postját a PSN használat/fizetés témában. Átszabtuk, napra késszé tettük a bejegyzést.

Ez az információköteg azoknak a Playstation3 tulajdonosoknak akar szólni, akiknek van gépük, de szükségük lenne még infora a PSN használatával kapcsolatban, hogy kell fizetni, mire van szükségük ehhez, stb. A teljesen kezdőknek (hogy kell account-okat létrehozni, melyek a szempontok, stb) ajánlom a Playstation hivatalos, magyar oldalának végigolvasását, ahol az alapok egyértelműen ki vannak fejtve. Mindenekelőtt azt tudni kell, hogy bár itthonról lehet magyar accountot létrehozni (2012 -ben megtört a jég), de a magyar PSN store felhozatala, illetve árai nem túl kielégítőek. Tehát bármennyire is ellenkezik az elveimmel, azt kell mondjam, hogy mindenképpen javaslok egy UK/USA accountot is a magyar mellett. UK(angol) vagy USA accountot viszont nem triviális készíteni, illetve ott fizetni sem, erről szól majd az alábbi leírás. A magyar Store-nál minden egyértelmű, annak használatára nem térnék ki. Aki elakad, írjon nekünk.

Read More

Album Art

112. Gamer sirató [mp3]

Továbbra is kevés Vitát adnak el, az Ubisoft játékok 93-95% -a kalóz példány, 50 embert elbocsájtanak a PopCaptől, bezárják a Sony Mobile stockholmi HQ-ját és 1000 embert küldenek el, bezár a Psygnosis is… Aki él az meg PC-n már csak free-to-play -ben gondolkodik. Alíg bírtuk ki zokogás nélkül a hírblokkot. Dewla aztán beszámolt a Darksiders 2-ős játékélményeiről és fb2 is belefutott egy Skyrim vs COPS tv műsor mashup-ba. Álljon itt az is az RPG játékok és a zsarus műsor rajongóinak.

Iratkozz fel adásunkra RSS-sel vagy iTunes-ban. Ha tetszik az adás, értékeld az iTunes-on, kösz!

66. Dark Souls, Persona 1, Battlefield 3 első benyomások

Közeleg a Halloween ezért épp ide illő az a horrorba illő történet az amit a Dark Souls művel a gyanútlan gamerrel. Szerencsére én nem vagyok gyanútlan gémer, ezért az idei év számomra eddigi legnagyszerűbb kaladnjáról mesélek ebben az adásban. FB2 leporolta a PSP-jét és elmeséli hogy halad a perszónak világában, Csicó és Zephyr pedig fanyalognak picit a Battlefield 3 kapcsán, pár órával az adás előtt kapták csak kézhez a progit és megosztják első tapasztalataikat az idei év egyik legjobban várt FPS-e kapcsán.

Az adásban beszéltünk egy álleejtőls BF3 videóról, érdemes felrakni a videó felbontását 1080p-re és kirakni teljes képernyőre.

24. Munchkin és társai

Hírblokkunkban megint hatalmas akadémiai vitába kezdtünk, hogy vajon van-e értelme csillió megapixelt és háromszöget hányó processzorokat rakni kézi játékgépekbe. Ha igaz, amit a PSP2ről és a 3DSről lehet tudni, akkor nagyon csúnyán fizetünk a vizuális csodáért az akkumlátor idővel… És ha már PSP meg Sony, akkor persze mi sem tudunk elmenni a Sony vs. Geohot (és a többi hacker) per mellett. Még nagyon az elején vagyunk, visszatérő téma lesz ez a következő hetekben és lesz csámcsogni való, mint egy rossz szappanoperában. A híreket röviden(?) az iphone (és ipad) után mac-en is elérhető appstore-ral zárjuk.

Heti fő témánk a jó öreg, analóg társasjátékok. Vegyesen klasszikusok és kevésbé ismert újdonságok, kult darabok:

  • Munchkin, illetve annak kiegészítői és változatai: Star- és Cthulhu Munchkin
  • Tongiaki
  • Battlestar Galactica
  • Castle Ravenloft
  • Katan
  • Tannhauser
  • Uno
  • Carcassone
  • Alhambra