Spacewar! történelem

Nem tudom mi lehetett az első valaha készült videójáték, de a Spacewar! egész biztosan ott van a nagy öregek között, hiszen a Massachusetts-i Műszaki Egyetemen dolgozó tudósok 1961-ben dobták össze maguk szórakoztatására, valami komoly tudományos munka helyett… És itt a számítógépet több hűtőszekrény méretű dologként kell elképzelni, amiért sorban állnak a tudosok, beírva a naptárba, ki mikor kap egy kis gépidőt.

A hetvenes évek végére megjelentek az első személyi számítógépek (Apple II, Atari 2600 és társai), illetve mozikba került a Csillagok Háborúja első (negyedik?) része. Hatalmas népszerűségnek őrvendtek az űrhajós, lövöldözős játékok. A Spaceware ataris egyenes ági leszármazottjában megjelenik a pajzs fogalma, illetve az eredmény jelző. Nagyjából ekkor készíti egyik első játékát, egyetemi évei elején, az a Jordan Mechner, aki később a Price of Persiával beírja magát a videójáték történelembe. A Deathbounce nem talál kiadóra, de itt már az űrhajó pajzsa fel-fel villan a játékos által irányított jármű körül, ami megoldás elválaszthatatlan része már a 80-as, 90-es években megjelenő “Spacewar-like” játékoknak. Szintén megfigyelhető, a vektoros grafikától való távolodás, hiszen a korai személyi számítógépek grafikai képességei gyakran karakteres grafikára, nagyon elemi pixeles műveletekre korlátozódtak.

Reneszánszát élte a műfaj a 90-es évek elején, amikor megjelent a Star Control először Amigára és PC-re (DOS! semmi windows), majd Commodorra, Spectrumra és más masinákra. Itt már rengeteg féle megjelenésű és képességű űrhajó közül választhatnak a játékosok, mindegyik más-más stratégiát kívánva a győzelemhez.

Én valamikor a 80-as évek közepén találkoztam először a játék egy PC-s inkarnációjával. Valószínűleg ez volt az első “több játékos” (egy billentyűzeten ketten osztozva) módot kínáló, másokkal közvetlen megmérettetést, versengést adó játékélményem. Talán itt dőlt el, hogy az FPS-ek single player módja számomra csak dísz. :) És annyira bevésődött ez az élmény, hogy szinte minden új platformra, ami a kezem ügyébe kerül, megpróbálok írni egy remake-t. Egy másik ilyen játék van, a Bomberman. De arról majd egy másik cikkben.